Vakantieprogramma - Reisverslag uit Muizenberg, Zuid-Afrika van Daan Blankenstijn - WaarBenJij.nu Vakantieprogramma - Reisverslag uit Muizenberg, Zuid-Afrika van Daan Blankenstijn - WaarBenJij.nu

Vakantieprogramma

Door: David

Blijf op de hoogte en volg Daan

15 Januari 2014 | Zuid-Afrika, Muizenberg

Ik heb bedacht om nu eerst mijn verslag thuis te schrijven en het dan op te slaan op de laptop en het vervolgens te uploaden als ik naar het internetcafe ga. De reden daarvoor is dat ik gisteren namelijk weer alles kwijt was omdat het internet niet werkte. Gotta love crappy internet ☺!
Vandaag (dinsdag) was de laatste dag van het vakantieprogramma. Vorige week dinsdag was ik ermee begonnen. Het idee hiervan is de kinderen uit de townships in de vakanties van de straten te houden. We worden om 9 uur opgehaald en het duurt maar tot een uurtje of 1. Daarna heb je de hele dag voor jezelf! De kinderen houden allemaal van voetbal gelukkig en rugby is ook erg populair. Voor de rest is er genoeg papier om te tekenen en te knutsellen en staat er de hele dag muziek op. De eerste dagen verliep het een beetje stroef, omdat je niet precies weet hoe streng je moet zijn en wat wel en niet mag, maar ik heb nu het gevoel dat ik dat wel onder de knie heb. Daarnaast is het verbazingwekkend hoe snel je een band met de kinderen opbouwt. Als we met de auto aankomen rent iedereen er naartoe en springt meteen op je rug of begint je te knuffelen. Als afsluiting van het vakantieprogramma waren we gisteren met 7 vrijwilligers en 88 kinderen uit de townships naar een speeltuin in ons dorpje Muizenberg gelopen. Dit was 40 minuten heen en 40 terug. Het was een helse tocht. Toen we daar echter aankwamen waren de kinderen zo blij en was ik de tocht alweer helemaal vergeten! Vandaag was de laatste dag waar we een binnenprogramma hadden voorbereid. Alle kinderen liepen van de townships naar de hal waar wij beneden al hun kunstwerken hadden opgesteld en boven een beamer met alle foto’s van het vakantieprogramma hadden neergezet. Iedereen kreeg een diploma en een groepsfoto. Het was super leuk voor de kinderen om zichzelf op de beamer te zien. Bij elke slide werd er enorm hard geklapt, gelachen en gefloten. Na de slideshow hadden we beneden alle stoelen weggehaald en een zaal gemaakt waar iedereen kon dansen, een beetje het gevoel wat je hebt als je op de basisschool een feestje in de gymzaal had. De moves die ze in huis hadden waren daarentegen niet te vergelijken met de moves die wij op de basisschool (en nu nog steeds niet!) hadden! Iedereen ging helemaal los en het was geweldig om te zien! Helaas heb ik geen foto’s meer kunnen maken want mijn camera is kapot. Maar die pik ik later wel van andere vrijwilligers.
Buiten het programma hebben we heel veel vrije tijd, maar meestal is iedereen zo gesloopt dat we maar naar het strand hier in de buurt gaan of thuis een boekje lezen. Woensdag ben ik wel met een paar mensen naar Kaapstad gegaan wat ongeveer 45 minuten met de metro is, en we zijn daar naar een prachtig marktje geweest bij The Waterfront. In het weekend heb ik twee tours gedaan. Op zaterdag de Peninsula tour die naar Kaap de Goede Hoop ging en naar de penguins bij Boulder Beach. Onze gids wist ook nog een verlaten watervalletje waar nooit iemand kwam en waar je onderdoor kon lopen en in een grot kwam. Foto’s volgen!!
Zondag was de wijntour. 32 wijnen in 5 wijnproeverijen! Heel veel wijn gedronken, maar kan helaas nog niet zeggen dat ik een kenner ben. Bij de eerste wijnproeverij werd ere en combinatie gemaakt van verschillende wijnen met chocola, ik moet toegeven dat dit wel erg speciaal was! De andere 4 waren minder speciaal, bij eentje kregen we nog wat kaas. Het gekke van deze buurt is dat je 30 minuten rijden van de townships zo’n enorme luxe hebt op de enorme wijnchateaus. Als je dan op maandag terugkomt in de townships en je ziet een jongetje van 5 die al meer dan 3 weken met een gebroken vinger rondloopt omdat zijn ouders de operatie niet kunnen betalen voelt dat toch wel heel vreemd. Er werd ook een keer aan alle kinderen gevraagd of ze die ochtend ontbijt hadden gehad. Bij 5 van de 70 was dat het geval. Ondanks dat er niet een structureel iets is wat je voor de kinderen kan veranderen voelt het wel heel goed om met ze te spelen en toch die paar uur per dag even alles te laten vergeten!
Ik probeer dit bestand zo snel mogelijk te uploaden en zal over een tijdje een nieuwe schrijven!
Xxx

  • 15 Januari 2014 - 19:05

    Marlies:

    Hey lieve zoon, laat ik er vooral een gewoonte van maken om hier altijd als eerste te reageren. Geweldig om jullie vakantieprogramma voor die kinderen te lezen. Maak ze maar blij. Je hebt wel een camera nodig hoor!!! Laat maar weten als ik je daarbij kan helpen :-)) Wij achterblijvers willen veel zien en meereizen tussen jouw kinderen in de townships en je andere uitstapjes…loveloveloveyou. En om met jou te spreken. Volgens mij "ben jij goed" daar…xxx

  • 15 Januari 2014 - 21:53

    Edwin Blankenstijn:

    Ha, daar was-tie-dan voor de tweede keer. Mooi om te lezen , man. Ik had je toevallig net vandaag terug-geblogt, ook naar aanleiding van je wijn-toer. Dat staat ws nu bij je eerste reisverslag als reactie.
    Wat een ervaringen allemaal.En wat een eye-openers maak jij mee.
    Ik begreep dat je vandaag ook nog had gesurft. In zee neem ik aan, niet op internet. Kijk je wel uit voor haaien en zo? En die pinguins natuurlijk, die kunnen ook behoorlijk vals zijn, hoor!
    Koop inderdaad zsm een handig cameraatje. Als je geld op is maken we wel wat over.
    Wel goed op je spullen blijven letten! Je kent de verhalen , o.a van Marlies en mij in Mexico ( western-like hold-up op verlaten wandelpad..) en van mij in Bogota ( aardige man van de 'toeristenpolitie' wilde graag even 'op mijn dollars passen', veel te gevaarlijk voor mij om mee rond te lopen..).
    En voor de rest:leef in het daar en nu, geniet van wat je aan het doen bent, zowel van de kinderen die je helpt als van je vrije tijd. Maar dat doe je volgens mij wel.
    Dag man, tot de volgende keer. Kus.E

  • 18 Januari 2014 - 18:43

    Jelle :

    Hoi Daan,

    Ik ga geen waslijst met dingen aan je vertellen over het nieuws en het interessante dagelijkse leven in Nederland. Dat doen de mensen hierboven wel. Als je wat wilt horen dan app je maar. Ik zou graag ook alleen weg gaan. Maar dat kan natuurlijk helaas niet. Verder wens ik je heel veel plezier en een geweldige herinnering voor de rest van je leven. Oja, ik vind wel dat je één ding aan moet beloven. Als je het licht hebt gezien, dan moet je het melden.

    Groetjes,

    Jelle

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Muizenberg

Daan

Actief sinds 04 Jan. 2014
Verslag gelezen: 240
Totaal aantal bezoekers 3692

Voorgaande reizen:

05 Januari 2014 - 05 Mei 2014

Kaapstad

Landen bezocht: